Прибережні міста підуть під воду: Землі загрожує глобальна катастрофа

13 лютого 2018, вівторок, 15:19 | Джерело: https://ecology.unian.ua/

За прогнозами вчених, рівень моря у 2100 році має збільшитися на 65 сантиметрів порівняно з 2005 роком.

Карта областей на Землі з максимальним ризиком бути затопленими через підйом рівня світового океану. Червоним позначені області, які підуть під воду, якщо море підніметься на шість метрів / фото NASA

Американські кліматологи встановили, що підвищення середнього рівня світового океану на Землі через глобальне потепління повільно прискорюється.

Згідно з даними, отриманими за допомогою супутникових вимірювань за останні 25 років, швидкість зростання рівня моря щороку збільшується в середньому на 0,084 міліметра у рік. Про це йдеться в статті Proceedings of the National Academy of Sciences, передає N+1.

Один з прямих наслідків глобального потепління на Землі — підвищення середнього рівня світового океану, яке спостерігається із середини XIX століття. Воно відбувається через теплове розширення океанської води, а також унаслідок танення полярних крижаних щитів в Антарктиді і Гренландії та гірських льодовиків. Тільки за XX століття середній рівень моря піднявся на 17 сантиметрів й продовжує зростати.

За прогнозами, частина країн, розташованих на невеликій висоті, зокрема, острівні держави в Тихому океані, можуть виявитися повністю затопленими вже у середині XXI століття. Щоб точніше оцінити можливу динаміку середнього рівня моря протягом найближчого часу, вчені пропонують різноманітні комп'ютерні та математичні моделі, однак поки їхні результати досить сильно розходяться і не можуть вважатися досить точними.

Для створення більш точної моделі, що описує динаміку рівня моря на планеті, американські кліматологи під керівництвом Роберта Нерема з Колорадського університету в Боулдері проаналізували останні супутникові дані про динаміку середнього рівня світового океану і виявили, що зміну рівня моря за останні 25 років можна описати, вважаючи, що його зростання відбувається з постійним у середньому прискоренням. У своїй роботі використовували всі доступні дані альтиметрів, встановлених на супутниках чотирьох океанографічних місій NASA й Національного управління океанічних та атмосферних досліджень США.

При цьому, щоб визначити вплив на рівень моря тільки глобальних кліматичних змін й уникнути вкладу локальних поодиноких подій (які призводять до помітних флуктуацій, але не відображають загальних кількісних тенденцій), науковці намагалися оцінити й відняти із загальної залежності внесок двох найбільш помітних подій, що відбулися за цей період.

Першим з них була серія потужних вивержень філіппінського вулкана Пінатубо, яка сталася на початку 90-х років XX століття. Через викид величезної кількості аерозольних частинок в атмосферу ці виверження мали відчутний вплив на клімат Землі, зокрема, призвели до збільшення середньої температури й збільшення площі озонової діри над Антарктидою.

Другим важливим фактором, що призвів до локального прискорення зростання рівня океану, був Ель-Ніньо — активна фаза циклічних тихоокеанських поверхневих течій, яка призводить до значного підвищення температури на Землі; остання така фаза спостерігалася в 2015-2016 роках. На думку вчених, обидва ці чинники призводять до значних локальних відхилень від загальної тенденції, пов'язаної з кліматичними змінами на планеті, й для кількісного аналізу пов'язані з ними флуктуації із загальної залежності були відняті.

Унаслідок аналізу отриманих даних з поправкою на вплив Ель-Ніньо і вивержень Пінатубо кліматологи визначили середню швидкість підвищення середнього рівня моря на планеті, яка склала 2,9 міліметра в рік, а також його прискорення. Виявилося, що дані про зміну середнього рівня моря за останні 25 років дуже добре описуються моделлю постійного прискорення, і в середньому швидкість зростання рівня моря щороку збільшується на 0,084 міліметра у рік (похибка вимірювань становить близько 30 відсотків).

Виходячи із середньої швидкості підвищення рівня моря, вчені запропонували вважати процес рівноприскореним і зробили на основі цієї моделі оцінку рівня моря в 2100 році, який повинен збільшитися на 65 сантиметрів порівняно з 2005 роком. За словами вчених, ці результати якісно узгоджуються з даними найбільш точних на сьогоднішній день прогнозів, отриманих за допомогою комп'ютерного моделювання, але в майбутньому точність оцінок має підвищитися за рахунок аналізу даних за більш тривалі проміжки часу.

Як повідомляв УНІАН, австралійські вчені з'ясували, що принаймні вісім невеликих островів у Тихому океані зникли через підвищення рівня моря.

Появилось сборное видео о стрельбе в Керчи: с начала и до конца